Ubuntu 11.04 Natty Narwhal - teszt

 Egy ideje már kijött az új Ubuntu disztró, de teendőim miatt, csak most tudom bemutatni tapasztalataimat.

 

 

 

Hardver

 

-Amd Sempron 3000+ @ 1,8GHz (single core, x64 // x86 módban tesztelve)

-1,5 GB DDR Ram

-Radeon HD3450 GPU (512MB, 64 bit, PCI-Express)

-Genius Sound Maker Value5.1 hangkártya

-40 GB HDD (melyből 38 GB root partíció és 2 GB swap area)

- DVD-R meghajtó

-Trendnet hálózatikártya Realtek chipset-el

 

 

 

 

Rövid bevezető

 

Amikor elkezdtemfoglalkozni a linuxok használatával, sosem gondoltam volna, hogy egyszer majd találok egy olyat, ami mindig működőképes lesz és jól kezelhető. Elejinte a termináltól is idegenkedtem. Mostmár kijelenthetem,hogy a sok disztró próbálgatása után túl vagyok a nyolcadik Ubuntumon is. Láthatjátok, ennél maradtam. De volt mindenféle már a kezemben: Lycoris Desktop OS, PC Linux, Redhat,Fedora, Simphony OS, és még néhány. Sajnos addig még nem maradtam egyiknél sem, hiszen valamennyi KDE alapú volt. A gépemerőforrásait szépen felemésztette. Akkoriban még Pentium I.,II., és Pentium III.-ason próbálgattam őket, tehát részben ez is nagy szerepet játszott. Majd a későbbiekben, ugyancsak a Pentium III.-as rendszert használva, rábukkantam az Ubuntu 7.10-re.

 

Még csak ismerkedtem vele, próbálgattam az új verziókat is, de az alap rendszerem mindig a Windows valamelyik változata maradt. Úgy gondoltam, még nem tudok eleget róla, hogy mindennapi használatra alkalmasnak tartsam. Viszont nagyon tetszett, hogy Gnome felülettel érkezik az alap verzió. Gyorsaságát és stabilitását tekintve nincs szükséga legmodernebb számítógépre (Természetesen sokkal gyorsabb például egy XFCE vagy LXDE felülettel, de ebbe most ne menjünk bele. Ez majd egy másik bejegyzés témája lesz). A 10.04-nél úgy döntöttem, hogy hosszabb ideig tesztek alá vetem. Ekkor kezdtem jobban megismerni a Terminál használatát is. Most pedig ott tartok, hogy szívesebben telepítek programokat PPA tárolókkal terminálból, mint hogy letöltsem a .DEB fájlt. Terminál alatt alapból letöltődik a program és települ is. Nekem csak ki kell keresnem a tárolót az interneten. Majd ha végzett a telepítéssel, és már sok program után felgyűlt a maradék, egyszerűen törlöm az Ubuntu Tweak-ben (ez nem a reklám helye,csak egy kis tipp volt, de erről is készítek egy bejegyzést majd). Most elérkezett végre a legújabb verzió ideje,a 11.04-é. Nézzük hát milyen is ez.

 

 

A teszt

 

Az Ubuntu Natty Narwhal 3 asztali felülettel érkezik: Unity, klasszikus Gnome és klasszikusGnome effektek nélkül. A Gnome-ok között csak az a különbség,hogy egyikben van átlátszóság, árnékok stb., a másikban pedig nincs. Alapból viszont nincs bekapcsolva a Global Menu. Ezt nekünk kell engedélyeznünk ha igény van rá. Unity-nél más a helyzet. Ott megkapjuk első indításnál és egy oldal dock-ot is. Sajnos a Unity-t először nem tudtam ezen a számítógépen letesztelni, mert a háttér és a start hang ugyan bejött, de a grafikus felület nem volt elérhető számomra. Ami értelmetlen, hiszen majdnem megegyezik a hardverösszeállításom egy netbookkal. A Unity pedig gyakorlatilag netbook-ra volt szánva megjelenésekor. Desktopra csak ettől a verziótól került bele az alap telepítésbe. Azután el indult "rövid" várakozás után (kb. 5-10 perc volt ha jól emlékszem), de engem nem győzött meg.

 

Mindezek ellenére, a Gnome hiba nélkül futott, a programok telepítésével sem volt gond. A Wine béta verziójával is leteszteltem, hogy minden rendben legyen. Kompatibilis volt teljes mértékben. Amit azelőtt is használtam, az működött rajta.

 

Kinézetben semmi sem változott, egyedül a háttérképek lettek lecserélve, de ez nem jelentett gondot, tetszett mindegyik. Bár szerettem volna ha a régieket is meghagyják. Lehetne egy ú.n. Collectors Edition az összes eddigi kinézettel és háttérrel az igazi fanok számára. Ezt én is szívesen látnám a gépemen.

 

Driverek szempotjából sem volt különösebb okom az aggódásra. Mindent egyből felismert, bár a Radeon kártyám miatt kicsit izgultam, hogy működőképes lesz-e, mert sok helyen problémásnak tartották a működését, meg hogy nincs hozzá megfelelő mehajtó, de végeredményben minden rendben volt, sőt még többet is kaptam nagy meglepetésemre. Ugyanis eddig mindig nVidia videókártyám volt és az Ubuntu ugyan telepített egy control panelt, de a Radeonnál ugyanazt a részletes, beállításokkal teli szoftvert találtam a gépemen, mint amit Windows alatt is használok. Ennek nagyon örültem. Valójában az AMD oldalán is ez a driver van, mert Debian alatt is be tudtam állítani mindent. Főként a 3D beállításoknak örültem, bár sok hasznát talán nem vettem, mert odáig nem jutottam hogy játékokkal teszteljem. Ennek ellenére jó, hogy volt ilyen is.

 

Programokkal kapcsolatban mit is írhatnék? Kifejezetten örültem, amikor végre belekerült az alap telepítésbe a Firefox 4. Viszont a gépem nem értett velem egyet teljes mértékben. Eléggé felemésztette az erőforrásaimat, így két választásom maradt: Chromium, vagy Opera? Nos az Opera is nagyon jónak bizonyult, de mégsem hozta a várt gyorsaságot, tekintve, hogy nem egy mai gépről van szó. Végül maradt a Chromium és így fellélegezhettem. Egy Adblock-al kombinálva csodákra képes. Ígyhát maradt ez.

Irodai programocsomagként a LibreOffice-t lehet használni, ami valamiért az utóbbi időben nagyobb divat lett az OpenOffice.org-nál, de azért ne feledjük, hogy az OpenOffice-ből fejlődött ki. Sok helyen pedig azt olvastam, hogy ezek a változatok csak abban különböznek, hogy mi kerül bele az alapcsomagba. Azért úgy néz ki, hogy a LibreOffice-ban több minden van, ami hasznos. Sajnos nem tudnám elmondani, hogy mi, mert én nem sűrűn dolgozok ilyesmivel az utóbbi időben, de esetleg majd utánanézhetek.

Közösségi hálók szempontjából frissült a Gwibber és a Me Menu. A levelező- és chat kliensek azonban maradtak.

Ami még újdonságnak számít, hogy eddig még nem tartalmazott videószerkesztőt az Ubuntu, most viszont itt a Pitivi. Mondjuk én szívesebben láttam volna a Kdenlive-ot.

A szoftverközpont is megújult. Nem sokban különbözik az előzőtől, csak annyiban, hogy ezúttal fizetős alkalmazások is letölthetőek. Azt is észre vettem, hogy az ingyeneseknél is bővült a választék.

 

 

Hát nagyjából ennyi lett volna. Ha még lesz friss infóm, azt közlöm veletek, de úgy gondolom, most nem sok újításról lehet beszámolni. A Unity az amin még dolgozni kell, ezen kívül valami olyat kell hoznia az új kiadásnak, ami teljesen megváltoztatja az emberek gondolkodását az Ubunturól, a GNU/Linuxról és főleg a szabadszoftverekről. Mert sajnos azt tapasztalom, hogy ha megemlítem itt ahol lakom, akkor az eberek kb. a "jól van kisfiam, ügyes voltál!" gondolkodással fogadják, tehát csak így elmegy a fülük mellett. Valószínűleg azt sem tudják, hogy a Firefox nyílt forrású. Ami baj, mert sok jó alternatíva van azokra a programokra, amiket Windows-on használunk.

 

Na ennyi volt mára. Sziasztok!